Do logopedy warto się wybrać, jeżeli dziecko:
Zaburzenia i wady wymowy to nieprawidłowości, które utrudniają codzienne komunikowanie się. Są przyczyną niepowodzeń szkolnych, mogą doprowadzić do trudności dydaktycznych.
Mowa jest skarbem. Mowa jest jedną z największych zdobyczy ludzkości– dzięki niej możemy porozumieć się z innymi, przekazywać swoje myśli, uczucia, pragnienia, dzielić się doznaniami, ukazywać wnętrze swojej duszy lub opisywać otaczający świat.
(p. Ewa Urban).
Terapia logopedyczna jest proponowana wszystkim osobom potrzebującym pracy z logopedą, zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Wpływa na jakość życia oraz na większy komfort w kontaktach społecznych, rozwój emocjonalny.
Podstawą do zakwalifikowania do terapii jest nieprawidłowa artykulacja, obniżona sprawność aparatu artykulacyjnego, zaburzenia języka i komunikacji językowej.
Na podstawie przeprowadzonej konsultacji logopedycznej, diagnozy, badań przesiewowych opracowane są indywidualne plany terapii logopedycznej dla każdego pacjenta, w którym są dobrane odpowiednie zestawy ćwiczeń i udzielenie wskazówek jak je wykonać w warunkach domowych.
Terapia logopedyczna przebiega wielotorowo i obejmuje :
Odpowiednio wcześnie podjęta terapia logopedyczna znacznie skraca czas jej trwania!
Płynność mówienia polega na prowadzonej w prawidłowym tempie i rytmie swobodnej wypowiedzi czyli przechodzeniu od jednego segmentu wypowiedzi do następnego. Jeżeli na jakimkolwiek poziomie wypowiedzi dochodzi do większych lub mniejszych nieprawidłowości, mówimy o niepłynności mówienia.
Podstawowe symptomy jąkania:
Główne metody terapeutyczne wykorzystujące następujące działania logopedyczne:
A także ćwiczenia fonacyjne, muzyczne, recytacja, elementy dramy.
Terapia miofunkcjonalna ( MFT) wg Anity M. Kittel
Terapia miofunkcjonalna skierowana jest do dzieci i dorosłych z zaburzeniami miofunkcjonalnymi.
Co to są zaburzenia miofunkcjonalne?
Terapia zalecana jest kiedy obserwujemy:
Konsekwencje nieleczonego zaburzenia miofunkcjonalnego mogą powodować:
Terapia miofunkcjonalna ma na celu uzyskanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i połykania. Pacjent systematycznie pracuje pod opieką terapeuty, wykonuje ćwiczenia praktyczne na podstawie bloków ćwiczeniowych „ ZAP / LAP”, „ Ćwiczenia ciała”, „ Ćwiczenia języka i warg”, „ Ćwiczenia zasysania”, „ Ćwiczenia połykania”, ćwiczenia orofacjalne, które następnie powtarza i utrwala w warunkach domowych. Warunkiem sukcesu terapii jest systematyczna praca. Dzięki współpracy lekarzy ortodontów z logopedami efekty leczenia ortodontycznego są szybsze i trwalsze.
Zajęcia logopedii medialnej są skierowane do osób, których praca związana jest z częstym używaniem głosu i wystąpieniami publicznymi.
Prozodia, dynamika, głośność wypowiedzi musi być kształtowana świadomie. Znajomość techniki mowy wpływa na prawidłowe akcentowanie, wyrazistość artykulacyjną, dykcję, intonację, dobre operowanie oddechem etc. Takie umiejętność są niezwykle ważne dla mówców. Osoby, których praca zawodowa wymaga zwiększonej eksploatacji głosowej to np. aktorzy, lektorzy, prezenterzy, wokaliści jak również wykładowcy, prawnicy, dziennikarze, politycy, trenerzy, nauczyciele i wiele innych. Logopedia medialna zainteresuje wszystkich, którzy mają potrzebę rozwijania swoich kompetencji językowych w zakresie pracy głosem.
Zajęcia wokalne są przeznaczone dla dzieci, młodzieży i dorosłych i prowadzone są w trybie indywidualnym. Lekcje obejmują ćwiczenia oddechowe, impostację głosu, ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, wprawki wokalne, ćwiczenia intonacyjne kształtujące słuch, pracę z mikrofonem, pracę z repertuarem i interpretację piosenki. Celem ćwiczeń jest postawienie i podparcie głosu, posługiwanie się głosem przy prawidłowej emisji, poprawę jego dźwięczności dzięki usprawnieniu pracy rezonatorów, poszerzenie skali, uzyskanie mixu wokalnego (praca dwoma rejestrami), uzyskanie prawidłowego brzmienia samogłosek, poprawę wyrazistości artykulacyjnej i uświadomienie, że każdą piosenkę należy interpretować aby skutecznie przekazywać emocje. Uczestnik zajęć ma również posiąść wiedzę w jaki sposób dbać o głos aby go nie nadwyrężać i forsować. Zajęcia są również prowadzone dla osób nieśpiewających, które są zainteresowane formą nauki prawidłowej emisji głosu w mowie.
Pracą dziecka jest zabawa.
Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią.
(Carolyn Hooper).
Terapia ręki i motoryki małej
Terapia ręki pojawiła się na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu koordynację wzrokowo – ruchową, koordynację całego ciała u najmłodszych. Ćwiczenia grafomotoryczne pobudzają u dziecka wszystkie zmysły, poprawiają funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym przygotowanie do pisania, kształtowania umiejętności rysowania. Ćwiczenia motoryki małej polecane są uczniom z zaburzeniami ryzyka dysleksji, dysgrafii, z zaburzeniami w zakresie napięcia mięśniowego. Terapia ręki uczy cierpliwości, koncentracji i skupienia uwagi. Stymuluje ogólny rozwój dziecka.
Terapia skierowana jest do dzieci przede wszystkim wykazujących:
Podczas opracowania i wdrażania programu terapii z dzieckiem realizowane są m.in. treści:
Powiedz mi, to zapomnę.
Naucz mnie, to może zapamiętam.
Zaangażuj mnie, to się nauczę.
( Benjamin Franklin).
Terapia pedagogiczna
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka ze specjalistycznymi potrzebami i modelem pracy z uczniem zdolnym.
Cele programu zajęć:
Praca na zajęciach ma charakter indywidualny, dostosowany do możliwości każdego dziecka. Indywidualizacja ta polega na stałym monitorowaniu przebiegu i efektów pracy każdego dziecka, powolnym stopniowaniu trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływań. Realizowaniu poszczególnych wskazań również do pracy rewalidacyjnej dla dzieci z dysleksją, z zespołem Aspergera i zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Punktem wyjścia jest dogłębna analiza potrzeb edukacyjnych i możliwości indywidualnych uczestników zajęć.
Układy ćwiczeń, o różnym stopniu trudności, poprzedzone są krótką i jasną instrukcją. Bardzo ważne jest ocenianie postępów wzmacnianiem pozytywnym.
Dzieci mają wręcz cudowną moc,
aby zmieniać się we wszystko,
w co tylko zapragną.
(Jean Cocteau)
Zajęcia z elementami arteterapii dla dużego i małego
Arteterapia to spontaniczna, nieskrępowana twórczość człowieka powiązana z wykorzystaniem szeroko rozumianych dzieł sztuki
i uprawiania sztuki (np. rysowania, malowania, lepienia, rzeźbienia, śpiewu, tańca, poezji, biografii i pamiętników, czytelnictwa itd.
( W. Dykcik).
Terapia przez sztukę z wykorzystaniem elementów:
Dzięki pracy nad tekstem dzieci wnikają w tekst utworu, utrwalają jego treść, rozwijają wyobraźnię i twórczą ekspresję. Pomaga przezwyciężać nieśmiałość, zrozumieć siebie.
Terapia muzyką to przede wszystkim zabawa, która dziecko zaciekawia, pochłania, daje poczucie bezpieczeństwa i jest źródłem przyjemności oraz radości. Można dołączyć choreoterapię ( ruch, taniec). Proponowana dla osób nadmiernie ruchliwych, które poprzez aktywność fizyczną mogą rozładować zbyt dużą energię, zaspokoić potrzebę ruchu, głównie u dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.
To twórczość spontaniczna, na zadany temat, na gotowych wzorach.
Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej lub grupowej.
Arteterapia jest doskonała dla pacjentów w każdym wieku, niezależnie od posiadanych umiejętności.
Zaburzenia głosu (dysfonia) może mieć charakter organiczny i/lub czynnościowy czy psychogenny. Głównym sposobem rehabilitacji głosu w dysfonii jest reedukacja prawidłowych nawyków głosowych i wyeliminowanie czynnika wywołującego zaburzenie.
Podstawą rehabilitacji głosu jest nauka poprawnej emisji głosu, czyli odpowiednie łączenie czynności oddychania, fonacji i artykulacji. Ogromne znaczenie mają również prawidłowe funkcje w obrębie traktu głosowego. Odpowiednia emisja głosu nie powinna powodować uczucia dyskomfortu, zmęczenia czy bólu. Rehabilitacja głosu musi być prowadzona systematycznie. Zazwyczaj trwa kilka miesięcy, czasami jednak dłużej. Wiele ćwiczeń może być wykonywanych przez pacjenta w warunkach domowych po odpowiedniej instrukcji logopedy – terapeuty głosu.
W przypadku zaburzeń głosu wynikających z porażenia fałdów głosowych ćwiczenia rehabilitacyjne należy rozpocząć bardzo wcześnie, aby zapobiegać zmianom zanikowym mięśnia głosowego oraz zmianom zwyrodnieniowym w stawie pierścienno-nalewkowym.
Podczas rehabilitacji głosu wykorzystujemy m.in. następujące techniki: metoda NOVA-Vox, metoda Froeschelsa, metoda Gutzmanna, Lax Vox z zaawansowaną, rozszerzoną techniką Doctor Vox Therapy (DVT). W pracy nad terapią zaburzeń głosu ważna jest interdyscyplinarna współpraca między pacjentem a logopedą i foniatrą, czasami również fizjoterapeutą czy psychologiem.
Czyli wczesna, kompleksowa i systematyczna pomoc dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem, dzieciom z wadami słuchu czy z opóźnionym rozwojem mowy, stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikacyjny, a także pomoc ich rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Rozwija sprawności językowe oraz kształtuje umiejętności rozpoznawania dźwięków otoczenia oraz dźwięków mowy. Skierowana jest dla dzieci i osób dorosłych z wadą słuchu (posiadające aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe).
W terapii surdologopedycznej najważniejsze jest to aby ją podjąć w momencie stwierdzenia wady słuchu.
Terapia surdologopedyczna obejmuje:
Celem terapii surdologopedycznej jest przygotowanie osoby z wadą słuchu do swobodnego porozumiewania się z otoczeniem oraz doskonalenie wyrazistości wypowiedzi.